Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

4/3/14

Oscars 2014

H 86η απονομή των βραβείων Όσκαρ που έγινε χθες στο Dolby Theatre του Los Angeles (μια εβδομάδα μετά τη συνηθισμένη ημερομηνία, για να μην συμπέσει με τις μεταδόσεις από τους χειμερινούς Ολυμπιακούς αγώνες του Sochi) επιβεβαίωσε για μια ακόμα φορά ότι στο συγκεκριμένο θεσμό απουσιάζει παντελώς το στοιχείο της έκπληξης. H τελετή που παρουσίασε η Ellen DeGeneres, κύλησε χαλαρά χωρίς την παραμικρή ανατροπή ως το τέλος και ανέδειξε μεγάλους νικητές της βραδιάς το 12 Years a Slave (κριτική εδώπου απέσπασε 3 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και το Gravity (κριτική εδώ), που θριάμβευσε στις τεχνικές κατηγορίες αλλά κέρδισε και το Όσκαρ Σκηνοθεσίας. Highlights της βραδιάς η βράβευση των δυο πρωταγωνιστών του Dallas Buyers Club (κριτική εδώ), καθώς και η νίκη του Her στην κατηγορία του Πρωτότυπου Σεναρίου. Μεγάλοι χαμένοι της απονομής το American Hustle, το Nebraska (κριτική εδώκαι το The Wolf of Wall Street, που έφυγαν από την απονομή με άδεια χέρια. Ακολουθεί αναλυτικά η λίστα των νικητών, αλλά και κάποια σχόλια-παράπονα-ευσεβείς πόθοι…


Ταινία Μεγάλου Μήκους: 12 Years a Slave

Σε μια χρονιά που έλειψε το καθαρό αριστούργημα, το 12 Years a Slave ήταν από την αρχή φανερό ότι θα κέρδιζε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, καθώς ανήκει στην κατηγορία των φιλμ που η Ακαδημία λατρεύει να βραβεύει, παράλληλα όμως είναι μια καλή ταινία. Παρ’ όλα αυτά δεν παύει να είναι κατά τη γνώμη μου, μάλλον η πιο αδύναμη στιγμή του ταλαντούχου Steve McQueen. Εδώ πάντως ισχύει το μη χείρον βέλτιστον, αφού οι άμεσες ανταγωνίστριες του, Gravity και American Hustle ήταν εξαιρετικά υπερεκτιμημένες. Πάντως για μένα οι καλύτερες ταινίες της λίστας είναι το Her του Spike Jonze και το Dallas Buyers Club του Jean-Marc Vallée, που βέβαια για διαφορετικούς λόγους η κάθε μια δεν θα μπορούσαν να κερδίσουν. Προκλητική η απουσία του Inside Llewyn Davis των Ethan & Joel Coen, ενώ άνετα θα μπορούσαν να χωρέσουν στη λίστα το Blue Jasmine του Woody Allen, το All is Lost του J.C.Chandor, αλλά και το υποεκτιμημένο La Migliore Offerta (κριτική εδώ) του Giuseppe Tornatore.


Σκηνοθεσία:  Alfonso Cuarón (Gravity)

Αναμενόμενη επιλογή για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας ο Alfonso Cuarón, αφού το Gravity έπρεπε να φύγει από την απονομή -και- με ένα τουλάχιστον μεγάλο βραβείο, αλλά στην πεντάδα θα έπρεπε να βρίσκονται σίγουρα ο Spike Jonze και ο Jean-Marc Vallée. Πάντως ο Cuarón έχει παραδώσει στο παρελθόν ανώτερες δουλειές από το υπερεκτιμημένο Gravity (που ουσιαστικά είναι ένα μεγαλεπήβολο αλλά επίπεδο οπτικό υπερθέαμα που βασίζει την τεράστια απήχηση του στη χρήση του 3D format), όπως το αριστουργηματικό Children of Men (2006).


Α’ Ανδρικός ΡόλοςMatthew McConaughey (Dallas Buyers Club)

Εδώ η συζήτηση δε γίνεται για το νικητή, που πραγματικά έδειξε σε όλους πώς πρέπει να υποδύεται κανείς έναν αβανταδόρικο ρόλο, με τη συγκλονιστική, ανεπιτήδευτη και ειλικρινή ερμηνεία του, αλλά για τα υπόλοιπα μέλη της τελικής πεντάδας για το Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου, απ’ όπου απουσιάζει προκλητικά ο Robert Redford (All is Lost), ενώ θα μπορούσαν άνετα να είναι σ’ αυτήν ο Jake Gyllenhaal (Prisoners) -κριτική εδώ και ο Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis).



Α’ Γυναικείος ΡόλοςCate Blanchett (Blue Jasmine)

Τα ίδια ισχύουν και εδώ. Ανεπανάληπτη η ερμηνεία της σύγχρονης Blanche DuBois, Cate Blanchett, δικαιότατη η βράβευση της με το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου, θα είχαν όμως θέση στην πεντάδα η νικήτρια των Καννών, Paulina García (Gloria) και του Βερολίνου, Luminita Gheorghiu (Pozitia Copilului) -κριτική εδώ.
                                    

ΒΑνδρικός ΡόλοςJared Leto (Dallas Buyers Club)

Άλλη μια προβλέψιμη αλλά δικαιότατη βράβευση στην κατηγορία του Όσκαρ Β' Ανδρικού Ρόλου, για μια συγκλονιστική ερμηνεία-μεταμόρφωση, απ’ αυτές που αρέσουν -και- στην Ακαδημία. Η μόνη ένσταση εδώ έχει να κάνει με την απουσία του James Gandolfini (Enough Said) από την τελική πεντάδα, όχι μόνο σαν φόρος τιμής για την προσφορά του στο σινεμά, αλλά γιατί πραγματικά ήταν εξαιρετικός στο ρόλο του.

Β’ Γυναικείος Ρόλος: Lupita Nyong’o (12 Years a Slave)

Το μοναδικό ανοιχτό σε προγνωστικά βραβείο από τα 4 των ρόλων, το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου, κατέληξε τελικά στη συμπαθέστατη Nyongo, που ίσως όμως ήταν η χειρότερη όλων των συνυποψηφίων της, σε μια ιδιαίτερα δυνατή κατηγορία… Μάλλον μέτρησε περισσότερο το ατέλειωτο ξύλο που έφαγε από το Michael Fassbender (…), παρά οι υποκριτικές της δυνατότητες… Σίγουρα θα προτιμούσα την Jennifer Lawrence (American Hustle) ή τη June Squibb (Nebraska).


Πρωτότυπο Σενάριο: Spike Jonze (Her)

Είναι κρίμα που η καλύτερη ταινία της χρονιάς έφυγε από την απονομή με ένα και μοναδικό βραβείο, αλλά πάλι καλά… Ο Spike Jonze με το εκπληκτικό του σενάριο έδωσε στον τίτλο της κατηγορίας (Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου) την πραγματική του διάσταση.

Διασκευασμένο ΣενάριοJohn Ridley (12 Years a Slave)

Θα ήταν μια ευχάριστη έκπληξη αν το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου να πήγαινε στον Richard Linklater (Before Midnight) ή στους Steve Coogan και Jeff Pope (Philomena), αλλά είθισται το συγκεκριμένο βραβείο να πηγαίνει πακέτο με αυτό της καλύτερης ταινίας, οπότε…

Ξενόγλωσση Ταινία: La Grande Bellezza (Ιταλία)

Η ταινία του Paolo Sorrentino πήρε αναμενόμενα και χωρίς ανταγωνισμό το Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας, αφού στην τελική πεντάδα η μοναδική ταινία που μπορούσε να κάνει την έκπληξη, ήταν το πολύ καλό Jagten (κριτική εδώ) του Thomas Vinterberg. Το La vie d' Adèle - Chapitres 1 et 2 του Abdellatif Kechiche δεν ήταν καν στην αρχική επιλογή για γραφειοκρατικούς λόγους, ενώ αποκλείστηκαν το θαυμάσιο Le Passé (κριτική εδώ) του Asghar Farhadi και το αριστουργηματικό, αλλά προφανώς αιρετικό για τα γούστα της Ακαδημίας A Nagy Füzet (κριτική εδώ) του János Szász.


Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: Frozen (Chris Buck, Jennifer Lee)

Ταινία ΝτοκιμαντέρTwenty Feet from Stardom (Morgan Neville)

Εδώ είχαμε τη μοναδική ίσως έκπληξη της βραδιάς, αφού το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ κέρδισε το Twenty Feet from Stardom, αντί για το μεγάλο φαβορί The Act of Killing.

Ταινία Μικρού ΜήκουςHelium (Anders Walter)

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους: Mr.Hublot (Laurent Witz, Alexandre Espigares)

Ταινία Ντοκιμαντέρ Μικρού ΜήκουςThe Lady in Number 6, Music Saved my Life (Malcolm Clarke, Carl Freed)


Φωτογραφία: Emmanuel Lubezki (Gravity)

Σε μια κατηγορία όπου και οι πέντε υποψηφιότητες ήταν εξαιρετικές, το βραβείο πήγε στον Emmanuel Lubezki, ακολουθώντας το ρεύμα των πολλαπλών βραβεύσεων του Gravity. Προσωπικά θα προτιμούσα τον Bruno Delbonnel για την εκπληκτική του φωτογραφία στο Inside Llewyn Davis ή το δικό μας Phedon Papamichael για την υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία του Nebraska.

ΜουσικήSteven Price (Gravity)

Διαφωνώ κάθετα με την απόφαση της Ακαδημίας (…) και ψηφίζω και με τα δυο χέρια το υπέροχο, ατμοσφαιρικό, μινιμαλιστικό soundtrack των Arcade Fire για το Her. Ακόμα θα ήθελα να δω στην πεντάδα -για μια ακόμα φορά- τον Ennio Morricone και την υπέροχη μουσική του La Migliore Offerta.

ΤραγούδιLet it Go των Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez (Frozen)

Αφού δεν το πήραν οι γιαλαντζί -πλέον- επαναστάτες U2 με το Ordinary Love (Mandela: Long Walk to Freedom), όλα καλά…


ΜοντάζAlfonso Cuarón, Mark Sanger (Gravity)

Καλλιτεχνική ΔιεύθυνσηCatherine Martin, Beverley Dunn (The Great Gatsby)

ΚοστούμιαCatherine Martin (The Great Gatsby)

Μακιγιάζ-ΚομμώσειςAdruitha Lee, Robin Mathews (Dallas Buyers Club)

Ένας ακόμα μικρός θρίαμβος του Dallas Buyers Club, μια εκπληκτική δουλειά που κόστισε σύμφωνα με τα λεγόμενα των υπευθύνων…250 δολάρια.



ΉχοςGlenn Freemantle (Gravity)

Μοντάζ Ηχητικών ΕφέSkip Lievsay, Niv Adiri, Christopher Benstead, Chris Munro (Gravity)

Οπτικά ΕφέTimothy Webber, Chris Lawrence, David Shirk, Neil Corbould (Gravity)


Και του χρόνου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου