Παραμύθι χωρίς δράκο
2012, Ελλάδα, 111 min
Σκηνοθεσία: Χριστόφορος Παπακαλιάτης/Σενάριο: Χριστόφορος
Παπακαλιάτης/Παίζουν: Χριστόφορος Παπακαλιάτης, Μαρίνα Καλογήρου, Μάρω Κοντού,
Γιώργος Κωνσταντίνου, Μαρία Σολομού, Φάνης Μουρατίδης, Θέμις Μπαζάκα, Βασίλης
Χαραλαμπόπουλος
Αθήνα, Πλάκα 2009… ο Δημήτρης
βγαίνει ένα βράδυ από το σπίτι του και συναντά τη Χριστίνα.. γνωρίζονται και
ζούνε μαζί το μεγάλο έρωτα ως τις μέρες μας, στην Ελλάδα της κρίσης. Τι θα
γινόταν όμως αν ο Δημήτρης δεν έβγαινε εκείνο το βράδυ από το σπίτι του; Θα
γνώριζε ή όχι τη Χριστίνα; Δυο εκδοχές της ίδιας ιστορίας στον ίδιο τόπο και χρόνο... Πόσο κρατάει ο έρωτας και πόσο επηρεάζεται από τις
κοινωνικοοικονομικές συνθήκες; Συγχωρείται μια απιστία; Πόσο αντέχει κανείς τη
μοναξιά; Είναι ο έρωτας τελικά η λύση σε όλα μας τα προβλήματα;
Σ’ αυτά και πολλά περισσότερα
ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης μέσα από το “Αν”,
την πρώτη του κινηματογραφική ταινία, στην οποία -όπως και στη μεγάλη καριέρα του
στην τηλεόραση- αναλαμβάνει πολλαπλούς ρόλους, του σκηνοθέτη, του σεναριογράφου
αλλά και του πρωταγωνιστή. Ο Παπακαλιάτης είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση της
εγχώριας παραγωγής. Από την αρχή της καριέρας του στην τηλεόραση, έφτιαξε στο
μυαλό του ένα δικό του σύμπαν, στα όρια του οποίου ζει και κινείται ως σήμερα: Όμορφα
σπίτια –κατά προτίμηση νεοκλασικά, εστέτ ήρωες ενταγμένοι πλήρως στο σύστημα
άσχετα με τις όποιες ιδιαιτερότητες τους, ανεκπλήρωτοι έρωτες παράνομοι και μη,
πολλαπλά κινηματογραφικά και άλλα “δάνεια”, φωσκολικές συμπτώσεις και ακραία
συναισθήματα, μελοδραματικές κορυφώσεις, στυλιζαρισμένη φωτογραφία, ερωτικές
σκηνές σαν βιντεοκλίπ -πάντα υπό συνοδεία μουσικής υπόκρουσης, αμπελοφιλοσοφικές
συζητήσεις περί ανέμων και υδάτων, επιφανειακή προσέγγιση διαφόρων κοινωνικών
φαινομένων, αλλά και ταυτόχρονα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο παραγωγής, καλοί
ηθοποιοί, συνήθως εξαιρετικά soundtrack,
αίσθηση του κινηματογραφικού ρυθμού, νεανική ορμή και μπρίο, άκρατη αισιοδοξία
στα όρια της καλώς εννοούμενης αφέλειας και τελικά ικανότητα να διηγηθεί μια
ιστορία, που παρ’ ότι από την αρχή γνωρίζεις την έκβαση της σου κρατάει αμείωτο
το ενδιαφέρον.




Από την άλλη μεριά, η ταινία
διαθέτει και δυνατά σημεία και μάλιστα αρκετά. Το εύρημα της ενσωμάτωσης στο
σενάριο δύο θρυλικών μορφών του παλιού εμπορικού σινεμά, της Ελενίτσας και του
Αντωνάκη από την υπέροχη ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα “Η δε γυνή να φοβήται τον
άντρα”, λειτουργεί εξαιρετικά και αφήνει μια γλυκιά νοσταλγική γεύση. Τα
τεχνικά χαρακτηριστικά της ταινίας είναι πολύ υψηλού επιπέδου, ο ρυθμός είναι
σταθερός, ενώ οι μεταβάσεις από τη μια ιστορία στην άλλη είναι εξαιρετικές και σε
απόλυτη αρμονία με το σενάριο. Τέλος οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό,
από το δίδυμο Κοντού-Κωνσταντίνου που γεμίζουν την οθόνη με την παρουσία τους, μέχρι τη Μαρίνα Καλογήρου, το Φάνη Μουρατίδη
και το Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, με εξαίρεση βέβαια τον ίδιο τον Παπακαλιάτη ο
οποίος χρόνια τώρα, συνεχίζει να έχει το
ίδιο ανέκφραστο βλέμμα και να εκφέρει τις ατάκες του με ξύλινο και ψυχρό τρόπο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από μια ταινία
ενταγμένη πλήρως στο απατηλό σύμπαν που έχει πλάσει ο σκηνοθέτης της, με ότι
αυτό συνεπάγεται…
5/10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου